Nyitólap | Regisztráció | Belépés | RSSKedd, 2017-09-26, 06:26:27

Az órai interakció mérése

Categories
Belépés
Origo Hírek

Az órai interakció II. része

2.2. Az interakció rögzítésének, vizsgálatának folyamata

         A kategóriarendszerek esetében a rögzítés folyamatosan, az események előfordulásával egyidejűleg történik. A megfigyelő az adott kategória számát vagy betűjelét jelöli be, mindent előfordulási sorrendben.

Tekintettel arra, hogy a megfigyelőnek és a pedagógusnak a kategóriák jelölésére szolgáló számokat memorizálni kell, minden elhangzó megnyilatkozást egyértelműen be kell sorolni a 15 kategória valamelyikébe. A megfelelő kategória az egymás után következő oszlopokban feltüntetett számok megjelölésével rögzíthetjük. Ha egy kategória hosszabb ideig tart, mindannyiszor be kell jelölni a számát, ahányszor elhangzott.

         A kategóriarendszereknek alapvetően két követelményt kell kielégíteniük: az inkluzivitás: vagyis annak a biztosítása, hogy minden lehetséges eseményt be lehessen sorolni a rendszerbe, a kölcsönös exkluzivitás: egy esemény egy és csak egy kategóriába sorolható be. Az adatok összesítésekor számokban megkapjuk az órai interakció jellemző adatait: 1. az indirekt tanári tevékenység hányadosa I/D és i/d hányados szolgál. Mindkét hányados az indirekt tanári beszédnek az összes tanári beszédhez való viszonyát mutatja meg. 2. Az i/d hányados, amely inkább érzékeny a tananyag tartalmára, mint a tanár stílusára. 3. A tanári beszéd részarányának a mérésére szolgál a TBR hányados. 4. A tanulók beszédének részarányát pedig a tbr hányados segítségével mérhetjük. 5. Tanulságos lehet annak a megállapítása, hogy a tanulók megnyilvánulásainak, tk, mekkora hányada tartozik a reagáló, és mekkora a kezdeményező jellegű megnyilvánulások közé.

         Az első elemzési lehetőség az átló mentén elhelyezkedő (a 1. táblázatban szürke rész), az egyes kategóriák huzamos előfordulását jelzik. Például a gyakori 8-8-as kategória pár hosszas tanári előadásra, a 2-2-es kifejtett, a tanár által indokolt dicséretre utal, a 3-3-as azt jelzi, hogy a tanár hosszasan motiválja a gyereket. A 6-6 és a 7-7-es kategória pár a hosszadalmas kérdés megfogalmazásra utal, a 10-10-es pár hosszas bírálatra hívja fel a figyelmet, a 11-11 és a 12-12 illetve a 13-13-as kategória párok gyakori előfordulása pedig arra utal, hogy lehetőség van összefüggő tanulói feleletre, véleménynyilvánításra.

Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Neveléstudományi Intézet
  • INNOVATÍV TANÁROK KÖZÖSSÉGE
  • Magyar Pedagógia
  • SULIHÁLÓ
  • Köznevelés
  • Iskolakultúra
  • Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
  • Oktatási Hivatal
  • Sulinet Hírmagazin
  • Deák Ferenc Gimnázium
  • Móricz Zsigmond Szakképző Iskola és Kollégium
  • Közoktatás.lap.hu
  • Tanár.lap.hu
  • Kommunikáció.lap.hu
  • Webmestereknek
  • TOP 100

  • Szótár (DictZone)
    Naptár
    «  Szeptember 2017  »
    HKSzeCsPSzoV
        123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930

    Copyright MyCorp © 2017