Nyitólap | Regisztráció | Belépés | RSSCsütörtök, 2024-04-25, 16:34:04

Az órai interakció mérése

Categories
Belépés
Origo Hírek

A vizsgálat

Kutatásom alapvető célja, hogy egy új, részletesebb kategória rendszerrel vizsgálatot végezve, feltárhatóvá válik az interakcióban rejlő jellegzetességek, hiányosságok és a fejlesztési feladatok.

         Feltételezésem szerint az órai interakció során a tanulók kevés visszacsatolást kapnak tanáraiktól. Feltételezem: hogy nincs különbség a két iskola típus, illetve a humán és reáltantárgyak között; van összefüggés az interakció és az osztály szociometriai kapcsolatai, az önértékelés, és az attitűdök között.

3.1. A kutatatás eszközei

Kétféle kutatatási eszközt használok arra, hogy minél teljesebb információt kapjak az osztályba jelenlévő tanulókról. Az egyik kutatási eszköz, egy 8 kérdésből álló kérdőív, amelynek az 1-3. kérdése a tanulók, rejtett érzelmi kapcsolatok feltárására irányult. A 4. kérdésben „mennyire szeretsz iskolába járni” kérdésre ötfokú skálával válaszolhattak. Az 5. kérdésben a tanulók a kedvenc tantárgyukat pontozhatták, 1-5-ig. A 6. kérdésben a kapott érdemjegyeiket írhatták be. A 7. kérdésben a tanulók önmaguk teljesítményét osztályozhatták, 1-5-ig. A 8. kérdésben tulajdonság párok közül kellet kiválasztani azokat, amelyek a leginkább jellemzőek önmagukra (1. számú melléklet).

A másik kutatási eszköz, az interakció rögzítéséhez készített adatlap. A mérőeszközön baloldalt található az új kategóriarendszer elemeinek a összefoglaló nevei. A kis betűvel, a, b, c, d, stb. jelöléssel ellátott oszlopokban feltüntettet kategória számokat kell minden esetben „áthúzni” amelyek az órai interakció során elhangzanak. Minden oszlopban csak egy szám lehet bejelölve. A folyamatos és az egymást követő interakció fordulatok, más-más oszlopban kerül jelölésre (2 táblázat).

2. táblázat: Az interakció rögzítése adatlap segítségével (részlet)

Idő:
Kategóriák:
 
a
b
c
d
E
f
1.        Elfogad érzelmi megnyilvánulásokat
1
1
1
1
1
1
2.        Dicséri
2
2
2
2
2
2
3.        Motivál, Bátorít
3
3
3
3
3
3
4.        Elfogadja
4
4
4
4
4
4
5.        Felhasználja
5
5
5
5
5
5

 

A mérőeszköz készítésekor figyelembe vettem annak a lehetőségét, hogy olyan kutatásra is használható legyen, ahol a kutató idő arányosan fogja mérni az órai interakciót. A mérés idejét 5 másodperces beosztásra bővítettem (2. melléklet).

3.2. A vizsgált minta

Két iskola típusban végeztem a vizsgálatomat, egy gimnázium és egy szakiskola, 12. osztályában. Az iskolák az Észak-Alföldi régió keleti részében található kisvárosban, mint a térség vonzás központjául szolgáló oktatási intézmények. Mind a két képzés típusban két érettségi előtt álló osztály, humán és reál órákon tapasztalt interakcióit vizsgáltam meg. A felmérésben összesen 99 fő vett részt (3. táblázat).

3. táblázat: A vizsgálatban szereplők

Iskolatípus

Fiú (53 fő)

Lány (46 fő)

Átlag

Magyar jegy

Matematika jegy

Gimnázium I. osztály

6

16

4,0

3,8

Gimnázium II. osztály

20

10

2,6

2,7

Szakiskola I. osztály

14

11

2,7

1,8

Szakiskola II. osztály

12

10

2,7

1,9

A gimnázium 8 osztályos oktatási rendszerben működik már 6 éve. Az iskolába 250 tanuló jár. A tantestületben a fiatal pályakezdő pedagógusok vannak túlnyomó többségben. Az osztály összetétele nem képezi kutatásom témáját, de az adatok vizsgálatakor figyelemre méltó az osztályok összetétele. A gimnázium I. osztályában a lányok létszáma több mint a duplája a fiúk létszáma. A tanulmányi átlag is magasabb a többi osztályokhoz viszonyítva.

A szakiskola több mint 900 a tanulói létszám. A térségben kijelölt intézmény, hogy kötelezően minden tanulót fel kell venni valamelyik képzésre. Tantestületnek a felét a fiatal pedagógusok alkotják.

Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Neveléstudományi Intézet
  • INNOVATÍV TANÁROK KÖZÖSSÉGE
  • Magyar Pedagógia
  • SULIHÁLÓ
  • Köznevelés
  • Iskolakultúra
  • Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
  • Oktatási Hivatal
  • Sulinet Hírmagazin
  • Deák Ferenc Gimnázium
  • Móricz Zsigmond Szakképző Iskola és Kollégium
  • Közoktatás.lap.hu
  • Tanár.lap.hu
  • Kommunikáció.lap.hu
  • Webmestereknek
  • TOP 100

  • Szótár (DictZone)
    Naptár
    «  Április 2024  »
    HKSzeCsPSzoV
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930

    Copyright MyCorp © 2024