A pedagógusokkal adatrögzítés előtt az új kategóriarendszer elemeit nem ismertettem. Az órának attól a részétől kezdtem az interakció rögzítését, amikor már az osztály elhelyezkedett, a könyveket, füzeteket elő készítették. A mérés vége pedig a házi feladat munkáinak a megbeszélése kezdődött.
Minden interakció mérés egyik összetevője az indirekt tanári tevékenység, tanári beszéd, tanulói beszéd, tanulók megnyilvánulásainak reagálásainak a hányadosa. Mennyiségi elemzésére az I/D és i/d hányados szolgál. Mindkét hányados az indirekt tanári beszédnek az összes tanári beszédhez való viszonyát mutatja meg. Az i/d hányados, amely inkább érzékeny a tananyag tartalmára, mint a tanár stílusára. A tanári beszéd részarányának a mérésére szolgál a TBR hányados. A tanulók beszédének részarányát pedig a tbr hányados segítségével mérhetjük. Tanulságos lehet annak a megállapítása, hogy a tanulók megnyilvánulásainak, tk, mekkora hányada tartozik a reagáló, és mekkora a kezdeményező jellegű megnyilvánulások közé.
A teljes órai interakcióban direkt tanári tevékenység 45%-től nagyobb arányt értek el a szakiskolában, mindkét osztályban. A gimnázium egyik osztályában az indirekt tanári tevékenység gyakori jelenlétét mutatja a 41%-os szám. Mindkét matematika órán a tanulók beszéde 16-21% értékeket értek el (12. táblázat).
12. táblázat: Matematika órán megvalósult tanári-tanulói tevékenységek, %-ban
Iskolatípus |
Szempont |
I. osztály |
II. osztály |
Gimnáziumban |
Indirekt tanári tevékenység |
41% |
26% |
Direkt tanári tevékenység |
34% |
47% | |
Tanulók beszéde |
16% |
21% | |
Szakiskolában |
Indirekt tanári tevékenység |
29% |
31% |
Direkt tanári tevékenység |
48% |
46% | |
Tanulók beszéde |
16% |
16% |
A tanári beszéd hányadosa, mindkét iskola típusban, és mindkét osztályban 70% fölötti eredményt értek el. A tananyag tartalmára érzékeny i/d hányados is 52-62% közötti értékeket mutat. Tanulói beszédek 21-28% arányba vesznek részt (13. táblázat).
13. táblázat: Tanári-tanuló tevékenységek rész hányadosai
Iskolatípus |
Gimnázium |
Szakiskola | |||
Szempont |
I. osztály |
II. osztály |
I. osztály |
II. osztály | |
I / D |
54% |
36% |
37% |
40% | |
I / d |
62%. |
52% |
52% |
56% | |
TBR |
75% |
73% |
77% |
78% | |
tbr |
21% |
28% |
21% |
21% | |
tk |
0 |
37% |
52% |
40% | |
Az interakciót összesítő mátrixban felvitt adatok elemzése során először a kategóriák metszés pontjában található adatokat elemezzük, melyik szerepel huzamosabb ideig az interakció során. A gyakorló, ismétlő órán huzamosabb ideig a tanár előadása, magyarázata van jelen. Utána következik gondolkodtató kérdések és a tanulói válaszok. A szakiskolában a tanulói válaszok keveset szerepelnek (14. táblázat).
14. táblázat: A mátrix átlója mentén elhelyezkedő adatok
Iskolatípus |
Szempont huzamosabb ideig szerepelt |
I. osztály |
II. osztály |
Gimnázium |
7-7. kategória |
2% |
1% |
8-8. kategória |
9% |
20% | |
11-11. kategória |
1% |
2% | |
Szakiskola |
7-7. kategória |
2% |
1% |
8-8. kategória |
16% |
14% | |
11-11. kategória |
0 |
1% |