Nyitólap | Regisztráció | Belépés | RSSCsütörtök, 2024-03-28, 10:18:03

Az órai interakció mérése

Categories
Belépés
Origo Hírek

Az interakció vizsgálata matematika órán

A pedagógusokkal adatrögzítés előtt az új kategóriarendszer elemeit nem ismertettem. Az órának attól a részétől kezdtem az interakció rögzítését, amikor már az osztály elhelyezkedett, a könyveket, füzeteket elő készítették. A mérés vége pedig a házi feladat munkáinak a megbeszélése kezdődött.

         Minden interakció mérés egyik összetevője az indirekt tanári tevékenység, tanári beszéd, tanulói beszéd, tanulók megnyilvánulásainak reagálásainak a hányadosa. Mennyiségi elemzésére az I/D és i/d hányados szolgál. Mindkét hányados az indirekt tanári beszédnek az összes tanári beszédhez való viszonyát mutatja meg. Az i/d hányados, amely inkább érzékeny a tananyag tartalmára, mint a tanár stílusára. A tanári beszéd részarányának a mérésére szolgál a TBR hányados. A tanulók beszédének részarányát pedig a tbr hányados segítségével mérhetjük. Tanulságos lehet annak a megállapítása, hogy a tanulók megnyilvánulásainak, tk, mekkora hányada tartozik a reagáló, és mekkora a kezdeményező jellegű megnyilvánulások közé.

A teljes órai interakcióban direkt tanári tevékenység 45%-től nagyobb arányt értek el a szakiskolában, mindkét osztályban. A gimnázium egyik osztályában az indirekt tanári tevékenység gyakori jelenlétét mutatja a 41%-os szám. Mindkét matematika órán a tanulók beszéde 16-21% értékeket értek el (12. táblázat).

12. táblázat: Matematika órán megvalósult tanári-tanulói tevékenységek, %-ban

Iskolatípus

Szempont

I. osztály

II. osztály

Gimnáziumban

Indirekt tanári tevékenység

41%

26%

Direkt tanári tevékenység

34%

47%

Tanulók beszéde

16%

21%

Szakiskolában

Indirekt tanári tevékenység

29%

31%

Direkt tanári tevékenység

48%

46%

Tanulók beszéde

16%

16%

A tanári beszéd hányadosa, mindkét iskola típusban, és mindkét osztályban 70% fölötti eredményt értek el. A tananyag tartalmára érzékeny i/d hányados is 52-62% közötti értékeket mutat. Tanulói beszédek 21-28% arányba vesznek részt (13. táblázat).

13. táblázat: Tanári-tanuló tevékenységek rész hányadosai

Iskolatípus

Gimnázium

Szakiskola

Szempont

I. osztály

II. osztály

I. osztály

II. osztály

I / D

54%

36%

37%

40%

I / d

62%.

52%

52%

56%

TBR

75%

73%

77%

78%

tbr

21%

28%

21%

21%

tk

0

37%

52%

40%

           

         Az interakciót összesítő mátrixban felvitt adatok elemzése során először a kategóriák metszés pontjában található adatokat elemezzük, melyik szerepel huzamosabb ideig az interakció során. A gyakorló, ismétlő órán huzamosabb ideig a tanár előadása, magyarázata van jelen. Utána következik gondolkodtató kérdések és a tanulói válaszok. A szakiskolában a tanulói válaszok keveset szerepelnek (14. táblázat).

14. táblázat: A mátrix átlója mentén elhelyezkedő adatok

Iskolatípus

Szempont

huzamosabb ideig szerepelt

I. osztály

II. osztály

Gimnázium

7-7. kategória

2%

1%

8-8. kategória

9%

20%

11-11. kategória

1%

2%

Szakiskola

7-7. kategória

2%

1%

8-8. kategória

16%

14%

11-11. kategória

0

1%

 

Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Neveléstudományi Intézet
  • INNOVATÍV TANÁROK KÖZÖSSÉGE
  • Magyar Pedagógia
  • SULIHÁLÓ
  • Köznevelés
  • Iskolakultúra
  • Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
  • Oktatási Hivatal
  • Sulinet Hírmagazin
  • Deák Ferenc Gimnázium
  • Móricz Zsigmond Szakképző Iskola és Kollégium
  • Közoktatás.lap.hu
  • Tanár.lap.hu
  • Kommunikáció.lap.hu
  • Webmestereknek
  • TOP 100

  • Szótár (DictZone)
    Naptár
    «  Március 2024  »
    HKSzeCsPSzoV
        123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031

    Copyright MyCorp © 2024