Mit vár el a társadalom, s mit várnak el a szülők az iskolától? Felügyeljen a gyerek testi-lelki épségére, vagy oktasson és neveljen, korrigálja a családi szocializáció hiányosságait, vagy adjon bizonyítványt? Mi az iskola saját koncepciója arról, hogy mi a feladata? A válaszok bizonyára eltérőek lesznek. Egy biztos, ma az iskola, oktatatási és nevelési feladatokat lát el egyszerre. Ez a napi gyakorlatban, olyan dolgokban nyilvánul meg, hogy például megtanítja a kis elsőst, hogy egész délelőtt fegyelmezetten viselkedjen; a kamaszt, hogy művelődjön; az egyetemi hallgatót, hogy hogyan válhat hatékony tanárrá. Az egyik tanárnak ez könnyen megy, a diákok boldogan követik, míg a másik tanár ugyanazokat a dolgokat mondja a diákoknak, és még sincs hatása. Milyen az órai interakció ma az iskolában?
Szakdolgozatomban az iskolai órákon megvalósuló interakciós folyamat vizsgálatával foglalkozom. Az órai interakció mérését a tanulókról gyűjtött háttér információk vizsgálatával egészítem ki, hogy olyan összefüggéseket sikerüljön feltárni, amelynek a fejlesztése során hatékonyabb és eredményesebb tanuló teljesítmények érhetők el. A gyors és pontos interakció méréshez és vizsgálatához, készítettem egy adatrögzítési lapot, amellyel áttekinthetően illetve az óra gyors ritmusával tudja tartani a tempót, a vizsgálatot végző személy. A rögzített adatok kiszámolásához és mátrixba rendezéséhez egy szoftver lesz a segítségünkre, melyet a széleskörű felhasználók számára is elérhetővé tettünk az Interneten keresztül. Vizsgálatomban, feltételezem, hogy nincs különbség a gimnáziumi és a szakiskolai interakció között, illetve a humán és reál tanórák között sincs különbség, ugyanazon iskolatípusban. Az új interakciós kategóriarendszer alkalmazásával, várhatóan pontosabban mérhetjük az órai mozzanatokat. Az interakciós elemek előfordulásai közül, a különböző óratípusokban, eltérő arányban várom, hogy szerepeljen a tanári előadás, magyarázat, a gondolkodtató kérdések és a tanulói válaszokat. Fontosnak tartom még a tanári visszacsatolás mérését, vizsgálatát.
A tanulók kérdőívre adott válaszait klaszteranalízis és a korreláció-számításából kapott eredményei alapján fogok összefüggést keresni, az attitűdök és az önértékelés között, hogy az órai interakció során van-e szerepe ezeknek az információnak, és van-e befolyása az órai interakcióra. A szociogram készítésével, a tanulók rejtett közösségi hálózatának feltárásával egészítem ki a háttér adatokat.